Czy jeździsz z manualną skrzynią biegów? Możesz uszkodzić swój samochód!

stick shift

Jest to częsty błąd popełniany przez ludzi podczas jazdy samochodem

Jeśli prowadzisz samochód z drążkiem zmiany biegów, prawdopodobnie pominąłeś niektóre biegi podczas zmiany biegów w górę lub w dół. Zwykle tak jest łatwiej; naciskasz hamulce, a kiedy dotrzesz do końca drogi, i tak musisz zmienić bieg na drugi. Dlaczego więc nie przejść od razu z piątki na dwójkę? Najwyraźniej pomijanie biegów podczas zmiany biegów może uszkodzić samochód.

Wszystko zależy oczywiście od tego, jak często to robisz. Ale zawsze dobrze jest być świadomym możliwych zagrożeń, które wiążą się z prowadzeniem samochodu. A przeskakiwanie biegów podczas zmiany biegów jest jednym z tych zagrożeń, które mogą uszkodzić mechanikę Twojego samochodu.

Pierścienie synchronizujące

Gdy pomijasz biegi podczas zmiany biegów, możesz uszkodzić pierścienie synchronizatora w samochodzie. Nie przesadzając z techniką, ale pierścienie synchronizatora zapewniają, że wszystkie biegi w Twoim samochodzie są zestrojone podczas zmiany biegów. Gdy zmieniasz biegi stopniowo, pierścienie synchronizatora będą stopniowo dostosowywać prędkość przełożeń. Kiedy pomijasz biegi, pierścienie będą musiały ciężej pracować, aby wyregulować biegi, co spowoduje ich zużycie. Jeśli będziesz to robić w kółko, twoje pierścienie synchronizatora będą musiały zostać wymienione. A to kosztowna procedura.

Silnik

Innym problemem, który może wystąpić podczas pomijania biegów, jest przekroczenie zalecanych obrotów. RPM oznacza „obroty na minutę”, które pokazują, jak ciężko pracuje silnik w określonym momencie. Jeśli zmieniasz biegi, możesz zobaczyć, jak licznik obrotów w Twoim samochodzie porusza się w górę lub w dół. Za każdym razem, gdy pomijasz biegi, a Twój samochód jedzie szybciej niż pozwala na to bieg, na którym się znajdujesz, licznik wystrzeli w górę, a Twój samochód wyda ten przerażający dźwięk obrotów. Jeśli zdarza się to często lub jeśli silnik musi pracować zbyt ciężko, przesuwając się w górę w czerwonym obszarze miernika, silnik może się zepsuć.

Tak więc w tym przypadku, nawet jeśli trwa to trochę dłużej, bardziej korzystne może być stopniowe przełączanie w górę i w dół, gdy trzeba zmienić biegi. Tylko po to, aby uniknąć tych drogich rachunków za naprawy!

Przeczytaj także: 8 poręcznych sposobów na zaoszczędzenie benzyny

Source: RADAR, Cars.com | Image: Unsplash, Alok Sharma